منتدي الجامعه
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

منتدي الجامعه

الرئيسيةأحدث الصورالتسجيلدخول
المواضيع الأخيرة
» طريق النجاح لمعاذ ميزو
مدام شوشو وصبحى افندى Icon_minitimeالخميس أكتوبر 29, 2009 8:06 am من طرف عصفورة الجنه

» ايآم من عمري..!
مدام شوشو وصبحى افندى Icon_minitimeالسبت سبتمبر 26, 2009 12:09 am من طرف عصفورة الجنه

» قصه بطلها العقل ~ ضحيتها القلب }ْ~
مدام شوشو وصبحى افندى Icon_minitimeالسبت سبتمبر 26, 2009 12:04 am من طرف عصفورة الجنه

» ادخل وكسب ذهب ذهب
مدام شوشو وصبحى افندى Icon_minitimeالأربعاء مارس 11, 2009 3:11 pm من طرف شكشوك

» ميدلسبره إلى دور الثمانية في كأس إنجلترا .. وشوقي خارج الخدمة
مدام شوشو وصبحى افندى Icon_minitimeالخميس فبراير 26, 2009 9:58 am من طرف dr_m3taz

» انتصار استراتيجي لتشيلسي على يوفنتوس
مدام شوشو وصبحى افندى Icon_minitimeالخميس فبراير 26, 2009 9:55 am من طرف dr_m3taz

» .. ليفربول يحطم كبرياء ريال بهدف في البرنابيو
مدام شوشو وصبحى افندى Icon_minitimeالخميس فبراير 26, 2009 9:51 am من طرف dr_m3taz

» لعبه السيارات الرائعهEuro Truck Simulator
مدام شوشو وصبحى افندى Icon_minitimeالخميس فبراير 26, 2009 2:50 am من طرف madymady

» مع الا يام زيزى
مدام شوشو وصبحى افندى Icon_minitimeالأربعاء فبراير 25, 2009 2:31 pm من طرف madymady

» الفيلم السياسي الكوميدي ظاظا
مدام شوشو وصبحى افندى Icon_minitimeالأربعاء فبراير 25, 2009 1:10 pm من طرف madymady

» الجميله نيكول سابا
مدام شوشو وصبحى افندى Icon_minitimeالثلاثاء فبراير 24, 2009 6:20 pm من طرف dr_m3taz

» يا ما قلت ياما
مدام شوشو وصبحى افندى Icon_minitimeالثلاثاء فبراير 24, 2009 5:42 pm من طرف dr_m3taz

» ماتيجى ننسى زيزى
مدام شوشو وصبحى افندى Icon_minitimeالثلاثاء فبراير 24, 2009 5:34 pm من طرف dr_m3taz

» ما تشغلش بالك زيزى
مدام شوشو وصبحى افندى Icon_minitimeالثلاثاء فبراير 24, 2009 5:31 pm من طرف dr_m3taz

» فيلم العصور القديمه ومن التاريخ الاسلامي
مدام شوشو وصبحى افندى Icon_minitimeالثلاثاء فبراير 24, 2009 5:28 pm من طرف madymady

أفضل 10 أعضاء في هذا المنتدى
madymady - 367
مدام شوشو وصبحى افندى Vote_rcapمدام شوشو وصبحى افندى Voting_barمدام شوشو وصبحى افندى Vote_lcap 
neno - 201
مدام شوشو وصبحى افندى Vote_rcapمدام شوشو وصبحى افندى Voting_barمدام شوشو وصبحى افندى Vote_lcap 
dr_m3taz - 172
great_man - 105
owen - 30
nooo - 22
asmail haggag - 21
الماجيك - 21
fefe - 13
roro - 13
تصويت
رايك في استايل المنتدي يهمنا
ممتاز
مدام شوشو وصبحى افندى Vote_rcap61%مدام شوشو وصبحى افندى Vote_lcap
 61% [ 60 ]
كويس
مدام شوشو وصبحى افندى Vote_rcap10%مدام شوشو وصبحى افندى Vote_lcap
 10% [ 10 ]
يعني
مدام شوشو وصبحى افندى Vote_rcap2%مدام شوشو وصبحى افندى Vote_lcap
 2% [ 2 ]
محتاج شويه تعديل
مدام شوشو وصبحى افندى Vote_rcap14%مدام شوشو وصبحى افندى Vote_lcap
 14% [ 14 ]
مينفعش خالص
مدام شوشو وصبحى افندى Vote_rcap13%مدام شوشو وصبحى افندى Vote_lcap
 13% [ 13 ]
مجموع عدد الأصوات : 99
احصائيات
هذا المنتدى يتوفر على 235 عُضو.
آخر عُضو مُسجل هو سلام فمرحباً به.

أعضاؤنا قدموا 1072 مساهمة في هذا المنتدى في 642 موضوع
المتواجدون الآن ؟
ككل هناك 1 عُضو حالياً في هذا المنتدى :: 0 عضو مُسجل, 0 عُضو مُختفي و 1 زائر :: 1 روبوت الفهرسة في محركات البحث

لا أحد

أكبر عدد للأعضاء المتواجدين في هذا المنتدى في نفس الوقت كان 23 بتاريخ الجمعة أبريل 19, 2024 11:53 am
بحـث

نتائج البحث

Rechercher بحث متقدم
دخول
اسم العضو:
كلمة السر:
ادخلني بشكل آلي عند زيارتي مرة اخرى: 
:: لقد نسيت كلمة السر
تسجيل صفحاتك المفضلة في مواقع خارجية
تسجيل صفحاتك المفضلة في مواقع خارجية reddit      

قم بحفض و مشاطرة الرابط منتدي الجامعه على موقع حفض الصفحات

قم بحفض و مشاطرة الرابط منتدي الجامعه على موقع حفض الصفحات
من رئيس الجامعه
مدام شوشو وصبحى افندى Icon_minitimeالثلاثاء يوليو 08, 2008 8:16 pm من طرف madymady
ارجو مراعاه قوانين المنتدي وعدم الاخلال بها وشكرا
المدير

تعاليق: 8
من رئيس الجامعه
مدام شوشو وصبحى افندى Icon_minitimeالجمعة يوليو 18, 2008 8:13 pm من طرف madymady
اهلا بالاعضاء الجدد وويارب تنبسطوا معانا في المنتدي وياريت كل واحد يعرف نفسه في قسم التعارف

تعاليق: 0

مدام شوشو وصبحى افندى

2 مشترك
كاتب الموضوعرسالة
neno
رئيس قسم
رئيس قسم
neno

مدام شوشو وصبحى افندى Empty
مُساهمةموضوع: مدام شوشو وصبحى افندى   مدام شوشو وصبحى افندى Icon_minitimeالسبت أغسطس 23, 2008 7:39 am

في المصلحة الحكومية العتيدة كان الأستاذ صبحي على مكتبه عندما دخل عليه أحد المواطنين وفي يده ملف من الأوراق.

المواطن : حضرتك أستاذ صبحي مش كده ؟

صبحي : أيوه أنا هو ، عايز ايه ؟

المواطن : يا أفندم أنا جايب لجنابك الورق ده بتاع الشركة اللي أنا شغال فيها علشان تخلص لي الإجراءات ، المدير بتاعنا مستعجل عليهم قوي.
صبحي يمسك ملف الأوراق بعدم اهتمام ويقول : ومستعجل ليه ، العجلة من الشيطان. والله مع الصابرين.

المواطن : أكيد سعادتك ، بس الورق ده لو مااتعملش مش حانقدر نجيب شحنة اللحمة من الميناء ، ولو اتأخرت أكتر من كده على المركب حاتبوظ وتعفن ، هي أصلا صلاحيتها قربت تنتهي.

صبحي : طيب وأنت دفعت المصاريف المطلوبة ؟

المواطن : أيوه يا أفندم ، دفعتهم في الخزنة وده الإيصال.
صبحي لا ينظر للإيصال ويقول : بس انت لسه ما دفعتش لمدام رشا !

المواطن : مدام رشا مين يا أفندم ؟

صبحي : يا فتاح يا عليم .. أنت أول مرة تيجي هنا ؟

المواطن : معلش ، أصلي لسه جديد ومش عارف الإجراءات .. ممكن حضرتك تقولي مدام رشا مكتبها فين وأنا أروح أدفع لها على طول.
صبحي يمد يده ويقول : يا بني آدم مدام رشا مش بتاخد الفلوس بنفسها. هاتها وأنا أوصلها لها.

المواطن : طيب والفلوس دي ضمن المصاريف يعني ؟ أصل هما قالوا لي المصاريف كلها عشرة جنية وثلاثة قروش وطابع دمغة باربعين قرش ، وأنا دفعت كل ده خلاص.

صبحي : خلاص ، سيبك من مدام رشا. أنا عايز الشاااااااااي .

المواطن : طيب ما تنادي على الساعي يجيبه لك يا أفندم ؟

صبحي : أنت عبيط يا استاذ والا بتستعبط ؟

المواطن : طيب ليه الغلط ده ؟ هو يعني علشان أنا أول مرة أجي المصلحة تقوم تهزأني كده ؟

صبحي : أنت شكلك أول مرة تيجي الحياة أصلا ، بص يا أستاذ ورقك ده شكله ناقص ، خده راجعه تاني وابقى تعالى بكره أو ما تجيش خالص أحسن !
المواطن : ليه بس ؟ دا أنا مراجعه كله والموظف اللي هناك قالي انه كامل ومش ناقصه غير الختم اللي عند حضرتك.

صبحي : كده ، هي حاجة نفسية .. حاسس أن فيه حاجة مش صح في ورقك. ومقدرش أختم على ورق مش مظبوط ، دي مسئولية. ياللا شيل الملف ده خلينا نشوف شغلنا.

المواطن : يا افندم كل سنة وأنت طيب ، دا احنا في أيام مفترجة.
صبحي : ايوه ، كويس أنك جبت المفيد ، كل سنة وأنت طيب ، هز جيبك بقى وطلع لنا قرشين نجيب بيهم حاجة للعيال .
المواطن : اه ، يعني حضرتك عايز رشوة ! طيب ما تقول من الصبح يا أخي . وعمال تقول مدام رشا وعايز أشرب شاي. وكل ده وأنا مش فاهم ، أما أنا مغفل فعلا.

صبحي يبتسم : شفت بقى . ياللا حصل خير. المهم أنك معايا على الخط دلوقت.
المواطن : معلش يا صبحي بيه ، أصل أنا جديد زي ما قلت لك. سعادتك تأمر بكام ؟

صبحي : مش حاتفرق كتير ، حاخد منك خمسين بس علشان أنت راجل طيب.
المواطن يخرج خمسين قرش من جيبه ويقدمها لصبحي ، فيصيح فيه صبحي : خمسين جنيه يا بني آدم.

المواطن : بس ده مش كتير شوية ؟

صبحي : صدقني دول مش ليا ، أنا يادوب باوصلهم لمدام رشا. وعموما لو مش معاك دلوقت (يرمي الملف على الأرض) ابقى تعالى في يوم تاني.
المواطن : لا ، خلاص اهم الخمسين جنيه.

صبحي يضع النقود في الدرج ويلتقط الظرف من الأرض : أيوه كده ، دا أنت متعب . ماشتفتش في حياتي حد كده يا أخي. ماكان من الأول.

المواطن : المرة الجاية حادفع فلوس مدام رشا من غير ما تفكرني يا صبحي بيه. بس أستأذنك في طلب صغير ؟

صبحي : أنا تحت أمرك.

المواطن : كنت عايز بس فاتورة بالخمسين جنيه علشان أديها للحسابات عندنا في الشركة ضمن مصاريف الورق.

صبحي : أنت مجنون ؟ عايزني أديك فاتورة بالرشوة ؟ أنا من ساعة ما شفتك وأنا بقول أنك عبيط . اتفضل خد ورقك وفلوسك ومع السلامة.

المواطن : ما هو انا مش حاعرف أقول لهم في الشركة الخمسين جنيه دي تحت بند ايه.

صبحي : قول لهم بدل انتقال ، مصاريف نثرية ، وقعوا مني في الأتوبيس. أي حجة ، هو أنا حاعلمك شغلك كمان ؟

المواطن : ما أنا لسه امبارح واقع مني في المايكروباص 100 جنيه . مش معقول النهاردة كمان أقولهم أني ضيعت خمسين ، حايقولوا عليا مهمل.

صبحي : لا ، العفو ، أنت ناصح قوي. خد يا ابني ورقك واتفضل بره علشان أنا ورايا شغل ومش فاضي للهبل ده.

المواطن يحمر وجهه ويخرج محفظته من جيبه ويقول : على فكرة أنا مش مواطن عادي ، أنا العميد شريف من المباحث الإدارية (يخرج كارنيه عليه صورته ويريه لصبحي وأنت متلبس بطلب رشوة وأخذها من مواطن. حاعمل لك محضر وحارفعه لأعلى الجهات الرسمية
صبحي يمتقع وجهه : يا نهار مش فايت ، أنا متأسف يا أفندم والله ماكنت عارف حضرتك . مع أن بتوع المباحث كلهم حبايبي.

شريف : مش بقولك أنا جديد .

صبحي : خلاص يا باشا ، الورق بتاعك اعتبره خلص وعليه بوسه كمان.

شريف : بوسه ؟ أنت حاتصحابني واللا ايه . اتفضل خلص الورق ده وأنا رايح أعمل لك المحضر دلوقت.

صبحي : ليه بس كده يا باشا ؟ دا أنا لسه واخد انذار من أسبوعين ، كده أنا حاتفصل ومستقبل حايضيع. أرجوك يا باشا ، أخر مرة والله.

شريف : أنا كان ممكن أسامحك ، بس علشان قعدت تغلط وتقول علي عبيط وأهبل مش حارحمك.

صبحي يكاد يبكي : أبوس أيدك يا باشا ، أنا اللي عبيط وابن ستين عبيط ، قولي أعمل ايه علشان ترضى وما تعملش المحضر ؟

شريف : أنت معاك كام في الدرج ؟
صبحي يفتح الدرج ويخرج النقود : احنا لسه أول النهار ، مافيش غير ألفين جنيه بس يا باشا. ممكن حضرتك تاخدهم بنفسك وتديهم لمدام رشا.

شريف يضع النقود في جيبه : طيب ، مادام كده ، خلاص المحضر مش حايتعمل. بس ابقى فتح كويس وأنت شغال بعد كده يا واد يا صبوحة !

صبحي : ألف شكر يا باشا ، ده كرم من سعادتك ، وأدي الختم أهو على الورق. أتفضل يا باشا ، دا أنت نورت المكتب ، ونورت المصلحة كلها

- بس يا سيدي ، ده اللي حصل في المصلحة النهاردة الصبح.
- يعني المغفل افتكر كارنيه التجنيد بتاعك كارنيه مباحث ؟
- وطلع لي كل الفلوس اللي عنده كمان.
- صبح صبح يا عم صبحي ! ومسمي الرشوة مدام رشا ؟
- أصل موضوع الشاي والقهوة ده قدم خلاص.
- ألفين جنيه في ساعة ونص ؟ بقولك ايه . المرة الجاية لما تروح المصلحة ابقى اسألهولي هي مدام رشا ما عندهاش بنت صغيرة مش مرتبطة ؟
madymady
رئيس الجامعه
رئيس الجامعه
madymady

بلدك ايه؟ : منصوراوي

مدام شوشو وصبحى افندى Empty
مُساهمةموضوع: رد: مدام شوشو وصبحى افندى   مدام شوشو وصبحى افندى Icon_minitimeالسبت أغسطس 23, 2008 9:46 am

ههههههههههههه
اه يا صبحي يا مغفل
https://ehna.ahlamontada.net

مدام شوشو وصبحى افندى
صفحة 1 من اصل 1
 مواضيع مماثلة
-